איך לבחור אופניים לילדים

איך לבחור אופניים שמתאימים לילדים? גובה, גיל וגודל גלגל – אלה הפרמטרים שרובנו נתחיל איתם, וכולם בהחלט משמעותיים. הם משמשים ככללי אצבע להתאמה בין גודל האופניים לבין גודל הילד או הילדה, אבל האמת היא שחשוב מאוד לא להתבסס עליהם בלבד. יצרנים שונים מעצבים את השלדות בצורות שונות, ולכן אופניים עם גלגלי 14 אינץ' של מותג אחד לא יתאימו לאותם הגבהים כמו אופניים עם גלגלי 14 אינץ' של מותג אחר.

ממש כאן למטה הוספנו טבלה שמפרטת את גודל הגלגל שמתאים בדרך כלל לכל גיל וגובה, אבל זכרו שמדובר בכללי אצבע בלבד לחיפוש ראשוני שמטרתו לצמצם את האפשרויות. לאחר שתבינו מהן הקטגוריות שיכולות להיות טובות עבור הילד או הילדה שלכם, אנחנו ממליצים מאוד לבצע מדידה מדויקת יותר.

את ההתאמה הטובה ביותר נקבל לפי התייחסות משולבת גם לגובה וגם לפרמטר מעט אלמוני אבל חשוב מאוד – אורך הרגל הפנימית. מה הוא בדיוק אומר, איך מודדים אותו ואיך משתמשים בו כדי למצוא את האופניים המושלמים לילד או הילדה? כל התשובות במדריך שלפניכם.

התאמת מידות לגודל גלגל - כללי אצבע

גודל
גלגל
גיל גובה רגל
פנימית
אופני "12 2-3 שנים 90-100 ס"מ 38-48 ס"מ
אופני "14 2-4 שנים 94-112 ס"מ 38-50 ס"מ
אופני "16 4-6 שנים 104-122 ס"מ 40-56 ס"מ
אופני "18 4-7 שנים 109-130 ס"מ 43-58 ס"מ
אופני "20 5-8 שנים 113-137 ס"מ 48-64 ס"מ
אופני "24 8-11 שנים 124-150 ס"מ 57-71 ס"מ
אופני "26 11+ 124 ס"מ+ 64 ס"מ+

 

אז מהי בכלל רגל פנימית?

מידת הרגל הפנימית לא מוכרת לרובנו, והאמת היא שאפילו אם תחפשו אותה בגוגל כמעט ולא תמצאו תוצאות. אך כאשר מדובר בהתאמת אופניים לילדים, המידה הזו עשויה להתגלות כחלק החשוב ביותר בבחירה – במיוחד כשמדובר בילדים קטנים. באנגלית המונח מופיע באופנים שונים – inner leg ,inside leg או inseam.

מידת הרגל הפנימית היא המרחק האנכי שנוצר בין הרצפה ובין המפשעה בעת עמידה. במילים אחרות, זוהי המידה שמייצגת את גובה האוכף שיאפשר לילד או הילדה לגעת עם הרגליים בקרקע באופן מלא תוך כדי ישיבה על האופניים, ולכן היא חשובה במיוחד בבחירת אופניים לילדים. כמו כן, באופני ילדים איכותיים אורך הקראנק (המוטות שמחברים בין הפדלים לגלגל השיניים) מותאם לאורך הרגל.

זוהי הסיבה שרוב מותגי האופניים המובילים מציינים את אורך הרגל הפנימית המומלץ לשימוש בכל דגם, וחלקם אפילו ממליצים להתבסס על אורך הרגל הפנימית בלבד ולא על הגובה הכולל של הילד או הילדה. אם מצאתם אופניים שמוצאים חן בעיניכם אבל לא מצויינת לגביהם מידת הרגל הפנימית המומלצת, תוכלו להתבסס במקומה על גובה האוכף המינימלי והמקסימלי - שהיא למעשה מידה מקבילה לאורך הרגל הפנימית.

איך מודדים את אורך הרגל הפנימית ב-3 צעדים פשוטים?

אחרי שהבנו למה זה חשוב, זה הזמן להבין איך מודדים את אורך הרגל הפנימית.

  1. מבקשים מהילד או הילדה לעמוד זקוף עם הגב לקיר ורגליים מפוסקות מעט, בדומה לפיסוק שנוצר בעת ישיבה על אופניים.
  2. לוקחים ספר עבה או חפץ דומה ומצמידים אותו בעדינות לאזור המפשעה תוך כדי שהוא צמוד לקיר מהצד השני. אם הילד או הילדה מסוגלים, רצוי לבקש מהם להחזיק את הספר באמצעות הרגליים.
  3. באמצעות מטר או סרט מדידה, מודדים את המרחק האנכי שבין הקצה העליון של הספר ובין הרצפה – בדיוק כמו בסרטון ההדגמה.

את המדידה רצוי לבצע עם נעליים ובגדים מתאימים לרכיבה כדי לדמות ככל האפשר את מנח הגוף שיתקבל בעת ישיבה על אופניים.

עכשיו כשיש לנו את גובה הרגל הפנימית, איזה אופניים נבחר?

קודם כל, צריך להתחשב במיומנויות הרכיבה של הילד או הילדה. כשמדובר באופני איזון או אופני רכיבה ראשונה, חשוב לוודא שאורך הרגל הפנימית הוא לפחות לפי המידה המינימלית שמומלצת על ידי היצרן (או כגובה האוכף המינימלי אם לא צויין אורך רגל פנימית). זה יבטיח שהילד או הילדה יוכלו לגעת בקרקע עם כל כף הרגל, ויגדיל את הבטיחות והנוחות בשלבים הראשונים.

לילדים שכבר התנסו ברכיבה, ושיודעים להשתמש במעצורים, מומלץ להרים את גובה הכיסא בהדרגה כך שרק קצות האצבעות יגעו בקרקע בעת ישיבה על האוכף. אם הילד שלכם כבר שם – תוכלו לבצע את המדידה תוך כדי עמידה על קצות האצבעות, או לחילופין להוסיף למידת הרגל הפנימית שהתקבלה 5-10 ס"מ, לפי גודל הרגל.

לחשוב בגדול – אבל לא בגדול מדי

הורים רבים חושבים שהדבר הנכון הוא לרכוש אופניים שקצת גדולים עבור הילד או הילדה, וכך לאפשר להם "לגדול לתוכם" ולהאריך את משך השימוש בהם. אנחנו בעד שימוש חכם וארוך ככל הניתן, אבל רכישת אופניים גדולים מדי עשויה להתברר כטעות.

התוצאה של רכישת אופניים גדולים תהיה חוסר נוחות וחוסר בטיחות – בעיקר כשמדובר באופני איזון או אופני רכיבה ראשונה. אם הילד או הילדה לא יוכלו לעלות עליהם בקלות או להשתמש ברגליים לעצירת חירום – הם צפויים לפתח רתיעה מהרכיבה עליהם. במקום ליהנות מהאופניים החדשים, הם עלולים למצוא את עצמם מתוסכלים ומאוכזבים.

על כן, ההמלצה שלנו היא לרכוש את האופניים הגדולים ביותר שעדיין מאפשרים שימוש בטוח על פי מדידת הרגל הפנימית כפי שפירטנו בהתחלה. כך תוכלו גם לשמור על בטיחות, וגם ליהנות ממשך שימוש ארוך. אם מידת הרגל הפנימית היא 40 ס"מ למשל, אופניים שמותאמים למידת רגל פנימית של 39-50 ס"מ יהיו בחירה מצוינת.

כמו כן, בדרך כלל מידת הרגל הפנימית תתאים לגדלים שונים של גלגלים. במצב כזה מומלץ לבחור בגלגלים הגדולים ביותר שמתאימים למידות – זה יהפוך אותם לנוחים יותר לרכיבה ככל שהילד או הילדה יגדלו וכך יאריך את משך השימוש בהם.