אוטובוס אופניים - מה זה, ולמה זאת הדרך הכי טובה להגיע לבית הספר?

הבוקר עולה, השמש זורחת, והילדים מתחילים להתעורר. הם מתלבשים, לוקחים את הכריך ויוצאים לדרך. אבל במקום להיכנס לרכב ולהיתקע בפקקים – הם מתאספים יחד עם החברים והחברות, כל אחד עם האופניים שלו, בנקודה קבועה. משם הם מתחילים לרכוב יחד, קבוצה קטנה או גדולה משכבות גיל שונות. מחליפים חוויות, צוחקים ונהנים מהרוח הטובה של הבוקר בדרך לגן או לבית הספר.

נשמע כמו חלום? זה בדיוק מה שקורה בלא מעט ערים ברחבי העולם, וגם יש לזה שם: אוטובוס אופניים. האמת היא שאנחנו לא בטוחים מתי ואיפה בדיוק התמסד הרעיון שבבסיסו רכיבה משותפת למסגרות, אבל מה שבטוח זה שלא מדובר בעניין חדש. הוא קיים לפחות מהעשור הראשון של שנות ה-2,000, וסביר להניח שגם הופיע בדרכים כאלו ואחרות עוד לפני כן.

עם זאת, אין ספק שאוטובוס האופניים של ברצלונה, "bicibus", נתן תרומה גדולה לפופולריות של הרעיון. מה שהתחיל בשנת 2021 עם כמה ילדים שרכבו יחד לבית הספר, סחף תוך שבועות מאות ילדים שהצטרפו לרכיבה, יצר המון הדים ברשתות החברתיות וסוקר בכלי תקשורת שונים ברחבי העולם. זה כמובן הוביל ליוזמות דומות במקומות נוספים, ואפילו כאן בישראל!

בשנה הקודמת יצא לדרך אוטובוס אופניים בירושלים – שעשה את הדרך מפארק המסילה אל קריית החינוך בשכונת טלביה. האמת היא שהיוזמה לא המשיכה המון זמן, אבל דבר אחד היא הוכיחה – שזה לגמרי אפשרי, גם כאן אצלנו! ונחשו מה? כבר שמענו מכמה לקוחות שלנו שהם מתכננים ליזום אוטובוס אופניים אצלם בשכונה!
אז מה הופך את אוטובוס האופניים לרעיון כל כך טוב? הנה כמה מהנקודות החשובות, על קצה המזלג.

אלטרנטיבה לפקקים: אין ספק שלפתוח בזחילה איטית במכונית, עם ילדים שרק מחפשים איך לשחרר אנרגיה ולחץ להגיע בזמן למסגרות ולעבודה, זאת פשוט לא הדרך הנכונה. אוטובוס האופניים מצמצם את נפח התנועה הממונעת, מפחית את זיהום האוויר ומספק ודאות גדולה יותר בנוגע למשך זמן ההגעה.

חיבור קהילתי: המפגש המקדים והרכיבה המשותפת הם הזדמנות נהדרת להתגבש – גם בין הילדים וגם בין ההורים. זאת דרך להכיר את החברים מזווית נוספת, וליהנות מפעילות משותפת. בנוסף, ילדים שרוכבים יחד חשים פחות קושי גופני, ומצליחים לרכוב יותר!

פעילות גופנית: כולנו היינו רוצים שהילדים שלנו יזיזו את עצמם יותר ויבהו פחות במסכים. אנחנו בטוחים שין צורך להסביר כמה זה תורם לבריאות, לאיזון, ולהתפתחות התקינה. אז למה לא לפתוח ככה את הבוקר?

והכי חשוב, זה פשוט כיף: אם אתם קוראים את הבלוג הזה, אתם כבר יודעים שאין דבר מהנה יותר בעולם מרכיבה על אופניים, במיוחד לצד הילדים. הרכיבה מפתחת גם את תחושת העצמאות והמסוגלות של הקטנים – והחיוך שלהם כבר מספר את הכל.


אבל רגע, מה עם התשתיות? אוטובוס אופניים כמובן לא מתאים לכביש מהיר או לדרך עמוסה מאוד (למרות שגם את זה אפשר לפתור עם שיתוף פעולה מתאים של הרשויות), אבל גם לא דורש בהכרח רשת של שבילי אופניים. למעשה, הוא מתאים במיוחד לאזורים שבהם אין שבילי אופניים בטוחים – וההגעה לבית הספר עם הקטנים קשה יותר כשעושים את זה באופן עצמאי. כשקבוצה גדולה רוכבת יחד היא בולטת יותר לנהגים וההורים יכולים לסייע אחד לשני בשמירה על הילדים במרכז. בנוסף, הנהגים מבינים שנדרשת מהם סבלנות – כי לא יוכלו לעקוף את הקבוצה במהירות מסוכנת כפי שהיו עלולים לעשות אם היה מדובר בשניים או שלושה רוכבים.

אם אתם רוצים לקבל עוד קצת השראה, אנחנו לגמרי ממליצים לעקוב אחר סם בלטו – מורה מפורטלנד שלקח על עצמו את ארגון אוטובוס האופניים המקומי לבית הספר "אלמדה". באוטובוס האופניים הראשון שהוא ארגן השתתפו 75 תלמידים, ובתוך כמה חודשים 120 ילדים כבר לקחו חלק ברכיבה המשותפת. אוטובוס האופניים שלו ממשיך להיות אחד הגדולים והמרשימים בעולם, והוא מקפיד לעדכן בטוויטר על החוויות, התובנות והעצות שלו למי שרוצה לארגן אחד בעצמו.

ואם זה לא מספיק – כדאי לקרוא גם את הכתבה של נטע אחיטוב בהארץ, שבדקה מה הופך את הילדים ההולנדים למאושרים ביותר בעולם. הכל מתחיל, היא מסבירה, ברכיבה לבית הספר. כ-75% מהילדים מגיעים למסגרות על אופניים! על פי סקר שערכה ממשלת הולנד ומצוטט בכתבה, ילדים שמגיעים לגן ולבית ספר על גבי אופניים מעידים על שביעות רצון גבוהה יותר מהחיים, מפגינים פחות מתח וחשים חופש ועצמאות.

החלום שלנו הוא שיום אחד זה ייראה כך גם כאן, עם מיליוני ילדים שיעלו כל בוקר על האופניים וירכבו בבטחה לגן או לבית הספר. אוטובוס אופניים הוא דרך אחת לגרום לזה לקרות, וכמובן שגם תשתיות שמאפשרות לילדים לרכוב בלי חשש לצד ההורים הן חלק חשוב כדי לא ליצור תלות ברכיבה הקבוצתית.


שמעתם על אוטובוס אופניים נוסף? אתם בעצמכם חלק מאחד כזה? כתבו לנו בוואטספ ונשמח להוסיף את הזווית שלכם לבלוג!
רוצים לקבל מאיתנו באופן קבוע תוכל על רכיבת ילדים, מסלולים מומלצים ורעיונות מעוררי השראה? זה הזמן להצטרף לקבוצת הוואטספ השקטה שלנו - איפה רוכבים הסופ"ש?